lördag 31 juli 2010

Såpnejlika - sprider sig också som ogräs


Såpnejlika är en klassisk torparväxt som finns dokumenterad i Sverige sedan 1700-talet, men som nu oftast förekommer förvildad. Där jag bor hittar man såpnejlikan i stora bestånd utanför trädgårdarna vid trottoarkanten och på ödetomter. Jag tyckte den såg fin ut och drog upp några plantor som jag satte i rabatten, något som jag ångrade när den sedan snabbt spred sig med sina greniga jordstammar och tog över och skrämde bort de övriga växter som var planterade där. Detta var några år sedan och jag rycker fortfarande upp enstaka plantor, när de visar sig på våren. Jag har planterat om några i ett skräpigt hörn av trädgården, nära utfarten, och hoppas på att de ska sprida sig lika bra där.

Växten är lätt att känna igen, även som förstaårsplanta, då den inte blommar. Bladen har parvisa ljusgröna blad med tre tydliga längsgående nerver. Blommorna sitter i täta knippen i toppen av växten och har ett rörformigt foder. De kan vara rosa eller vita och luktar gott.

Såpnejlika har använts som läkeväxt mot gikt och gulsot och för att rena blodet men också som tvättmedel och schampo. Hela växten innehåller saponider (ett ämne som ger lödder i vatten). Konservatorer använder fortfarande såpa gjord på såpnejlika för att göra ren känsliga textilier.

Riv rot av såpnejlikan (1-2 msk) och häll över 5 dl kokhett vatten. Låt stå och dra några timmar. Sila av. Dekokten kan sedan användas som tvättmedel eller hårschampo. Enligt sajten www.shenet.se kan man med ungefär samma recept göra en lösning som baddas på acne och andra hudutslag.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!
Jag har hört att såpnejlika är bra att göra schampoo på och letar nu efter någonstans i det vilda där de växer. Jag såg att du också är från stockholm, och att du hade hittat ett ställe där det växte mycket! Ungefär var var det du hittade dem? Blir så tacksam för svar. Du får gärna mejla svaret till mig på toveedlund95@gmail.com tusen tack i förskott!