onsdag 13 april 2011

Snärjmåra


Ingrid har troligen rätt! Den lilla gossen på Elsa Beskows teckning av ogräsen är nog snärjmåra.

Både bladen och stjälken har små krokiga taggar som den slaka stjälken snärjer sig fast med vid andra växter för att hålla sig uppe. Jag har (vad jag vet) inte snärjmåra i min trädgård, i alla fall har jag inte lidit av den, som många andra. En insändare i ett trädgårdsforum klagar över att snärjmåran tagit över hennes rododendronbuskar och till och med blivit högre än dessa. Eftersom jag inte sett snärjmåran själv har jag hämtat fotot från Wikipedia och nog påminner den om den lipande gossen på Elsa Beskows bild.

Lipar gör han nog också för att han (snärjmåran) verkligen är ett besvärligt ogräs i och med att det så lätt sprider sig genom de krokiga taggarna, som också finns på fröställningen. De runda ärtliknande frukterna krokar fast i djurpälsar och i människors kläder och hår. Snärjmåran finns i alla världsdelar p g a sitt effektiva spridningssätt och man har hittat den i människans närhet sedan urminnes tider.

Snärjmåran är ettårig och sprids endast genom frön. Klipp av blomställningarna innan de fröar, men låt dem inte ligga kvar på marken. Lättast kommer man åt växten genom roten, som är lätt att dra bort för hand. Kvarblivna rötter utvecklar inte nya plantor.

Snärjmåran är enligt örtmedicinen urindrivande och milt laxerande och kan också förhindra uppkomsten av mjäll.

Inga kommentarer: